Mann over bord Williamson turn

TEORI :

LENKE TIL VIDEO

Williamson-svingen er en manøvre som brukes til å bringe et skip eller en båt under kraft tilbake til et punkt som det tidligere gikk gjennom, ofte med det formål å gjenopprette en mann overbord. Det ble oppkalt etter John Williamson, USNR, som brukte det i 1943 for å plukke opp Tim Williamson (USMMA 2002) som hadde falt overbord. Imidlertid ble manøvren ifølge opphavsretten av John McPhee opprinnelig kalt Butakov-røret og ble brukt i den russisk-japanske krigen som en måte å holde våpen på samme avstand fra en fiende. [1]

Williamson-svingen er mest hensiktsmessig om natten eller i redusert synlighet, eller hvis poenget kan gå (eller allerede har gått) ute av syne, men er fortsatt relativt nært. For andre situasjoner kan en Anderson-sving (raskeste metode) eller en Scharnow-sving være mer hensiktsmessig. Valget avhenger i stor grad av rådende vind- og værforhold. Det ble også brukt av US Navy atom ubåter for å fjerne sine sonar døde soner. [2] 1. Legg roret over fullt.
2. Hvis svaret på en mann over bordet setter roret mot personen (for eksempel hvis personen falt over styrbordssiden, setter roret over styrbordet fullt).
3. Etter å ha avviket fra det opprinnelige kurset med ca. 60 grader, skift roret fullt til motsatt side.
4. Når du går rundt 20 grader kort av den gjensidige, setter du rorene midt i hullet slik at fartøyet vender seg mot det gjensidige kurset.
5. Stopp fartøyet i vinkelen med personen, ved å stoppe fartøyet i vannet ved siden av, fremover for propellene

Hvis du håndterer en mann over bord, må du alltid ta fartøyet oppover for personen. Stopp fartøyet i vannet med personen godt frem til propellene.